Soms plan je dingen ontzettend mooi, maar vallen ze compleet in het water. Zo ook ons plan om het Roots Langste Natuurpad van Nederland te lopen: dat liep iets anders dan verwacht. Anyway, dat mag de pret niet drukken. Dit zijn onze ervaringen van de eerste 5 etappes!

Ons oorspronkelijke plan was om het Roots Langste Natuurpad in twee delen te lopen: in juli van Delfzijl naar Heino, in september van Heino naar Goirle. Ging dat even mis. Vanaf dag 2 had ik namelijk ongelofelijke pijn in de pees onder mijn rechter voetboog. Compleet. Onverwacht. Op een gegeven moment liepen we 3 kilometer per uur en moesten we om de anderhalve kilometer zitten.

Vakantie moet wel leuk blijven, dus hebben we in Rolde lekker de bus en trein naar huis gepakt en alle resterende campings afgebeld. In Augustus proberen we wat weekendjes te pakken, om in september weer lekker te kamperen.

Het probleem? Ik had een paar maanden geleden andere inlegzolen in mijn Meindls gestopt, die ontzettend lekker lopen met een dagrugzakje op, maar waar ik kennelijk niet zo blij van word als ik 12 kilo op mijn rug heb.

Ondanks de pijn hebben we echter in 4 dagen al 80 kilometer van de route gelopen door Groningen en Drenthe. En mooi dat het was! Serieus, ik snap niet dat mensen zoveel lopen te haten op Drenthe (“saai, leeg, niks te doen, voor oude mensen”). Dit is echt het mooiste stukje Nederland wat ik in mijn leven heb gezien!

Dag 1: Hengelo – Delfzijl

Op zaterdag 18 juli zijn we barbaars vroeg naar het station gelopen om de eerste trein naar Zwolle te pakken. Tussen Zwolle en Groningen hadden we wat vertraging, omdat er een vogel in de koppeling was gevlogen, waardoor de trein automatisch op de noodrem ging.

Hierdoor misten we in Groningen onze overstap naar Delfzijl, maar dat was eigenlijk wel fijn: zo hadden we 20 minuten de tijd voor koffie en krentenbollen op het perron. We hadden er namelijk niet aan gedacht dat eten in de trein onmogelijk is als je een mondkapje voor hebt (en daar ook daadwerkelijk netjes mee om gaat).

Uiteindelijk waren we om 10 uur in Delfzijl.

Dag 1: Delfzijl – Schildwolde

21 km + 1 naar camping
Camping: Natuurkampeerterrein Wildemansheerd

Omdat we niet van OV-punt naar OV-punt wilden lopen, maar kampeerden, hebben we onze etappes anders ingedeeld dan in het boekje: netto ongeveer 20 kilometer per dag, en dan soms nog een klein stukje van en naar de camping.

Het begin van de route was even zoeken: hebben we de goede straat voor ons? Klopt alles met wat er in het boekje staat? Al gauw liepen we langs het Damsterdiep Delfzijl uit. In een klein bosje scheet ik even zeven kleuren omdat het verderop klonk alsof een stel honden elkaar aan stukken scheurde, maar gelukkig hebben we ze niet gezien.

Na Delfzijl volgde Appingedam. Eindelijk de bebouwde kom uit. Deze dag voelde nog niet écht als natuurpad: vooral veel uitgestrekte weilanden.

We kwamen langs het Schildmeer, waar het zwaar lopen was over lange graspaden, en waar we uitzicht hadden op een hoop zeilboten. Bij de uitkijktoren hebben we lekker lang gepauzeerd.

Eind van de middag kwamen we aan op natuurkampeerterrein Wildemansheerd: de mooiste camping waar ik ooit heb gestaan! Naast een mooi kampeerveld met allemaal nisjes en hoekjes, hebben ze ook een moestuin met een kas, een sprookjesachtige tuin met Rustpunt en een fijne gemeenschappelijke ruimte voor als het vies weer is, met een enorme hoeveelheid boeken en spelletjes. Een goed begin!

Dag 2: Schildwolde – Groningen

23 km + 2 van/naar campings (4 km afgesneden)
Boodschappen: Harkstede
Camping: Camping Groningen Internationaal

Deze dag begon spectaculair: ‘s ochtends kwamen we door natuurgebied Dannemeer. Op de kaart zag het eruit als een hoop watertjes en veel gras, maar in real life was er veel meer water! Over dat water liep een 750 meter lang, smal, slingerend vlonderpad met op tweederde een klein eilandje met een bankje. In verband met corona was het pad tijdelijk eenrichtingsverkeer, natuurlijk voor ons vanaf de verkeerde kant, maar omdat we de enigen op aarde leken, hebben we dat stiekem aan onze laars gelapt 😉

Omdat ik deze dag al last kreeg van de pees onder mijn rechtervoet, hebben we van Woudbloem naar Harkstede een stuk afgesneden (wat achteraf een heel goed idee was).

Eén van de grote motivators in de routebeschrijving was de Appelgaard van Westerbroek: omschreven als “meer dan 50 fruitbomen onderhouden door vrijwilligers, voor wandelaars staan er picknickbanken onder de fruitbomen klaar.” Ik zag al een mooie boomgaard voor me met een stuk of 5, 6 picknickbanken waar we heerlijk konden zitten. Werd ik even teleurgesteld. De boomgaard zag er nogal ononderhouden uit, en er waren welgeteld twee picknickbanken: de ene bezet, de ander compleet vervallen en overgroeid. Sad.

Ter compensatie hebben we twee kilometer verder lekker op het terras van het Van Der Valk-hotel gezeten, voordat we de laatste kilometer doorliepen naar Camping Groningen Internationaal.

Dag 3: Groningen – Zeegse

19 km + 2 van/naar campings
Boodschappen: Haren
Camping: Camping De Groene Valk

De eerste helft van deze dag liepen we vooral nog door boerenland, vanaf Glimmen kregen we eindelijk onze eerste bossen, wat echt superfijn was met het zonnige weer.

Omdat ik veel pijn had aan mijn rechtervoet, had ik echt goede motivatiepunten en veel pauzes nodig. Voor lunch stopten we bij Paviljoen Appelbergen voor pannenkoeken, jammie!

Na de lunch kwamen we door het Noordlaarderbos (yay schaduw!) en het Vijftig Bundergebied, een stukje heide waarvan de naam ontzettende Winnie de Poeh-vibes oproept. Hier kwamen we ook een boswachter van Natuurmonumenten tegen – wat een heerlijke baan lijkt me dat!

Eind van de middag kwamen we aan bij camping De Groene Valk, een rustige camping met ruime plaatsen. Omdat de volgende etappe niet zo lang is, hebben we besloten om de planning om te gooien en de etappes na Rolde wat in te korten.

Dag 4: Zeegse – Rolde

16 km + 1 van/naar campings
Boodschappen: Rolde
Camping: Landgoed Tolhek

Na drie dagen wordt alles beter toch? Dan ben je wel gewend aan kleine pijntjes en ongemakken zoals blaren, schuurplekjes en een toasty neus. Die wel ja. Ook al hebben we de planning compleet omgegooid, aan het eind van deze dag besluiten we toch om de volgende dag naar huis te gaan. Vakantie moet leuk blijven.

Gelukkig hebben we wel een erg mooie etappe gelopen met hunnebedden, een schaapskudde mét herders (en een hond die eigenlijk helemaal niet zo eng was als ik dacht), en kikkers die voor onze voeten wegsprongen.

Fun fact: Hier in Drenthe loopt het Roots Langste Natuurpad van Nederland een tijdje gelijk op met het Pieterpad.

‘s Middags in Rolde hebben we heerlijk op een terrasje gezeten met een biertje en bitterballen, om vervolgens door te lopen naar camping Landgoed Tolhek. Een enorme camping, waar hikers op een mooi veldje genaamd “Kruidenwei” staan, met uitzicht op een veld vol bloemen en kruiden en een epische boomhut die ik sowieso een keer wil boeken.

Dag 5: Rolde – Hengelo

Het originele aangepaste idee voor vandaag was om nog 10 kilometer te lopen en daarna de bus en trein naar huis te nemen. However, na het inpakken van de tent voelde mijn rechtervoet al zo vervelend dat ik daar eeeeecht geen zin in had. We zijn dus 2 kilometer van de camping terug naar Rolde gelopen om lekker naar huis te gaan.

Maarrr we’ll be back! We gaan een paar weekenden lopen en hopelijk in September weer redelijk on schedule weer kamperen.