Roots Langste Natuurpad van Nederland: Etappe 8-10

Vorig weekend was het weer wandelweekend! Fijne temperaturen en op een paar buitjes na geen écht slecht weer, dus we besloten een weekend uit te trekken om de volgende 3 etappes van het Roots Langste Natuurpad te lopen: van Hooghalen via Hijken en Dwingeloo naar Ruinen.

De voorbereidingen

Omdat dit een weekendje kamperen betrof, moesten we natuurlijk iets meer voorbereiden dan voor een dagwandeling.

Vervoer: Met de auto naar Hooghalen. Terug de bus vanaf bushalte Anholt naar Hoogeveen of Meppel, vandaar met de trein richting Beilen/Assen en dan met de bus naar Hooghalen.

Camping: Camping De Vennen bij Beilen. De eerste dag liepen we 14 kilometer, de tweede dag ongeveer 17.

Voedsel: Zaterdagochtend thuis ontbijten met boterhammen. Voor lunch krentenbollen. ‘s Avonds noodles en snoeptomaatjes. Appelrepen en M&M’s als snack. Zondag mueslibollen en chocoladebrioches als ontbijt/lunch, appelrepen en dry roasted pinda’s als snack en ‘s avonds konden we gewoon lekker thuis koken.

Dag 1: Hooghalen – Beilen

Omdat ik er vanuit ging dat ik niet heel snel zou lopen met backpack en vast wel weer last van mijn voeten zou krijgen, leek het me een goed idee om vroeg te vertrekken. Uiteindelijk liepen we rond 9 uur weg bij de auto.

Het was buiïg, maar we hadden ons goed voorbereid op de regen. Regenjacks, regenbroeken en regenhoezen om onze tassen. Het enige vervelende was dat de regen in kleine, heftige buien kwam: zodra je je regenjas aan had, hield het bijna alweer op, en vervolgens liep je in de zon te zweten 😉 Such drama! Maar uiteindelijk hebben we op de eerste dag voornamelijk zon en prachtig weer gehad.

Deze drie etappes zouden over meerdere heidevlaktes voeren, en rond deze tijd staat die allemaal in bloei. Hellooo veel te veel foto’s van mooie bloeiende heide! Naast struikheide wilde ik ook heel graag dopheide op de foto zetten. Genoeg gevonden daarvan, maar helaas allemaal al uitgebloeid. Volgend jaar een nieuwe poging doen.

Uiteindelijk kwamen we rond half 2 al aan op onze camping. Gelukkig hadden ze een klein “proathuus” met goedgevulde boekenkasten (en cornetto’s), dus we hebben ons prima vermaakt.

Dag 2: Beilen – Ruinen

‘s Nachts regende het enorm! En op een gegeven moment viel er ook nog een eikel op de tent, dat was LUID. Ondanks het stormachtige weer hebben we allebei prima geslapen.

‘s Ochtends waren er trouwens wel een hoop andere campinggasten die wilden weten of we het wel droog hadden gehouden. Aan de ene kant weet ik dat dat heel lief en goedbedoeld is, aan de andere kant is het ook wel een beetje beledigend als iedere caravankampeerder er vanuit gaat dat een tent je niet droog kan houden.

Maar De Vennen is een fijne camping. Mooi gelegen en het pad loopt er direct langs. Geen extra meters!

Deze dag had wat slechter weer dan we hadden verwacht, meer regen. Maar we zijn niet van suiker, dus we lopen dapper door. We hebben maar voor één superheftige bui echt hoeven schuilen. Bankje stond toch al onder een boom though…

Ook nu weer heel veel mooie roze heide. En we werden weer getrakteerd op een vlonderpad! Love that.

Vandaag kwamen we trouwens voor het eerst anderen tegen die ook het Root Langste Natuurpad liepen! Echt zo gaaf! Eerst een stel dat er een dagwandeling van had gemaakt, en tegen het eind van onze route een stel backpackers. Die hadden ons de eerste dag al een keer afgewisseld bij een picknickbank, en toen we elkaar opnieuw zagen, raakten we aan de praat. Een paarhonderd meter verder was onze bushalte al, zij liepen verder richting Echten.

Helaas hadden we onze bus gemist, dus moesten we lang wachten. Toen we net een paar minuten lekker zaten, stopte er een ontzettend lieve mevrouw die ons een lift aanbood. Ze had vroeger zelf ook veel gelift, en wilde ons wel naar Hoogeveen brengen. Onze allereerste keer – compleet onbedoeld en ongepland – liften! Uiteindelijk waren we er heel blij mee, want toen we net in de auto zaten, begon het te gieten, de leipste bui van dat hele weekend. En als bonus snoepten we zo ook nog een uur van onze reistijd af. Chilliebillie!

Eind van de middag waren we weer thuis. Direct de tent midden in de kamer over 2 stoelen gehangen om te drogen, en de boel uitgepakt en opgeruimd.

Tijd om de volgende etappes te plannen!