CherryCharlie jaaroverzicht en duurzaamheidscheck 2020

Goedemorgen deze morgen en een gelukkig nieuwjaar! In deze eerste blogpost van 2021 blik ik terug op 2020 en doe ik mijn jaarlijkse duurzaamheidscheck: hoe duurzaam heb ik geleefd?

Hoe duurzaam was mijn 2020?

YES! Ik zit voor het eerst ONDER de 1 aarde!

Ik heb mijn milieu-impact zo goed mogelijk ingeschat via mijnverborgenimpact.nl. Ik heb gebruik gemaakt van de snelle optie. Je kunt ook een precieze optie kiezen, maar dat is wel meer werk.

Kleine disclaimer: Ik heb alleen mijn eigen impact berekend, en niet die van Paul en mij samen. Paul is een volwassen man en verantwoordelijk voor zijn eigen milieuimpact, vind ik. Ik kan hem hooguit een duwtje in de goede richting geven, door bijvoorbeeld vegetarisch voor hem te koken 😉

Dit heb ik ingevuld

• Eten en drinken

2500 kCal per dag: Iets meer een gemiddeld mens nodig heeft, omdat ik wel van snacken houd. Maar ik heb een stabiel gewicht, wat betekent dat ik niet veel meer eet dan ik nodig heb.

5 kopjes drinken per dag: Een hele pot thee per dag plus nog iets van een warme choco of limonade. Zijn wel grote koppen trouwens, misschien had ik hier iets meer in moeten vullen.

3 glazen alcohol per week: We drinken bijna ieder weekend wel een fles wijn met zijn tweeën (ofwel 2,5 glas per persoon) of 1-2 pseciaalbiertjes.

Ik ben in september vegetariër geworden, maar daarvoor at ik nog wel af en toe vlees. Heb 1 portie per week ingevuld.

Verder drink ik geen dierlijke melk of yoghurt. Wel eet ik regelmatig tosti’s, maar niet dagelijks, dus 5 porties kaas per week ingevuld. Ook houd ik wel van een eitje, maar die eet ik niet wekelijks. Wel heb ik er rekening mee gehouden dat ik ze ook gebruik voor het bakken, dus 2 per week ingevuld.

• Kleding en spullen

Ik heb nauwelijks kleding gekocht dit jaar. Twee paar tweedehands schoenen, een paar nieuwe sandalen, een paar tweedehands shirtjes en een jurkje, 2 nieuwe korte broeken en een setje onderbroeken. Misschien dat ik wat vergeten ben, dus voor de vorm 3 kledingstukken per kwartaal ingevuld, waarvan 2 tweedehands.

Dit jaar hadden we zo goed als geen nieuwe spullen nodig. Ik heb een paar fotolijstjes gekocht, een paar tweedehands opbergmandjes, een cover voor mijn GreenBook, (gerecyclede) stof om zelf kleding van te naaien, een wasbal en wasbare wattenschijfjes. Daarnaast nog een paar cadeautjes en een beetje drukwerk. Ik heb 25 euro in de maand gerekend, maar geen idee hoe accuraat dat is. Komend jaar maar wat gedetailleerder bijhouden.

• Wonen

Ons huis is nog steeds 75 vierkante meter groot en we wonen er nog steeds met zijn tweeën. Het is een appartement, als ik het goed herinner hebben we energielabel B (kon ik zo gauw niet terugvinden) en onze flat is gebouwd na 1990 (kon ik wel terugvinden).

• Badkamer

Ik douche niet iedere dag, dus wat was even rekenen. Ik douche zo’n 10-15 minuten per keer (houd wel van een beetje dromen), en zo’n 3x per week. Afgerond is dat ongeveer 6 minuten per dag.

Daarnaast ga ik heel af en toe in bad. Minder dan eens per maand (ik denk eerder 1x per 2-3 maanden), maar heb 1x per maand ingevuld, omdat dat de laagste optie was.

• Vervoer

Door de coronacrisis zijn er een stuk minder het huis uit geweest, vooral minder naar familie. Dat scheelt, omdat dat toch al gauw zo’n 300 km retour per keer is. Wel heb ik dit jaar rijles gehad en zijn we een dagje naar Duitsland geweest. Al met al schat ik dat ik zo’n 5000 autokilometers heb gereden.

Verder heb ik niet gevlogen, en weinig gebruik gemaakt van het OV. Een paar tripjes met de trein en bus voor het Roots Langste Natuurpad, een dagje naar Groningen en Veggie World in Utrecht. Daarnaast nog enkele keren met de trein naar Enschede. Ik schat mijn treinkilometers gemiddeld op 12 per week en mijn buskilometers op 5 per week, maar dat is lastig aan te geven als het om incidentele tripjes gaat.

Nu is het natuurlijk de bedoeling dat ik dit resultaat weet vast te houden! Ben vooral heel benieuwd of ik de komende jaren creatief genoeg kan zijn met wat ik heb om zo weinig spullen en kleding te blijven kopen, en hoe zijn sectie vervoer eruit gaat zien wanneer we weer naar het buitenland kunnen. Ik heb namelijk ontzettende fernweh naar de UK en Noorwegen!

Avonturen en natuurbeleving in 2020

• Aantal lange-afstandspaden gelopen: 0,5

We zijn in 2020 tot halverwege het Roots Langste Natuurpad van Nederland gekomen. Een deel gebackpackt, een deel als dagwandelingen. In december hebben we nog etappes 15 en 16 gelopen, die kun je binnenkort hier op de blog verwachten!

Dit jaar gaan we natuurlijk gewoon verder. De eerste maanden waarschijnlijk wat dagetappes, maar wanneer het ‘s nachts wat warmer is, willen we natuurlijk weer kamperen. We zijn bijna bij de Veluwe-etappes aangeland, en ergens rond de laatste etappe willen we een kleine detour langs de La Trappe-brouwerij maken. Hopelijk mag de horeca tegen die tijd weer open!

• Aantal prestatietochten gelopen: 0

Helaas, helaas. We hadden ons opgegeven voor de Elfstedenwandeltocht én de Nijmeegse, maar corona gooide roet in het eten. Dit jaar gaan we ons in ieder geval opgeven voor de Nijmeegse!

• Aantal Nederlandse natuurgebieden bezocht: 3

Voor het gemak reken ik alleen de officiële parken mee. Het Rootspad heeft ons tot nu toe door de Drenthsche Aa en het Dwingelderveld geleid. Daarnaast heb ik in februari meegedaan met een Avontuurlijke Vrouwen-groepswandeling op de Veluwe.

• Aantal nachten gekampeerd: 9

Allemaal tijdens het lopen van het Roots Langste Natuurpad.

Populairste nieuwe blogposts van 2020

Plantaardig textiel verven: de basis

Wist je dat het verven van kleding behoorlijk milieuvervuilend kan zijn? Enter plantaardig textiel verven: creatief, verrassend, en minder vervuilend.

Maak zelf ouderwets gefermenteerd gemberbier

Zelf gemberbier maken is ontzettend makkelijk. Hier kun je het recept vinden voor de ouderwetse versie waarbij je koolzuur krijgt door fermentatie.

Zo maak je je eigen geurstokjes met essentiële olie

Wil je geurstokjes maken, maar zelf de controle houden over wat er allemaal in gaat? In deze blogpost laat ik je zien hoe je dat doet.

Zelf Schotse Haggis maken: een confronterende les in bewust omgaan met vlees

Recept voor haggis + duurzame mindset. Waarom zou je orgaanvlees eten, en hoe sta ik tegenover de cultuur van onnadenkend veel vlees consumeren?

Maak kennis met Sophie Green: allesreiniger in poedervorm

Maak kennis met Sophie Green: een milieuvriendelijk merk schoonmaakmiddelen met plasticvrije refills. In deze blogpost mijn oordeel!

Plannen voor komend jaar

Ik heb nog niet echt vastomlijnde plannen voor 2021, vooral ook omdat we niet weten hoe 2021 eruit zal zien met covid-19, hoe snel de vaccins werken, hoe snel we weer dingen mogen en naar het buitenland kunnen. Dit zijn dingen die ik echter heel graag wil:

• Workation in het vakantiehuisje van mijn achternicht Kim
  • Lekker toch opgeven voor de Nijmeegse dit jaar, we zien wel wat het gaat worden!
  • Het Roots Langste Natuurpad van Nederland uitlopen
  • Meer content maken op basis van lezersvragen en verzoekjes, dus kom maar op!
  • Meer samenwerkingen en interviews doen (eind deze maand op pad met boswachter Amy!)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven